نکاتی درباره گواهینامه های بین المللی مایکروسافت

گواهینامه های بین المللی مایکروسافت شالوده زیر بنای حرفه ای بسیاری از متخصصان IT در سراسر جهان هستند.در هر حال پروسه دریافت گواهینامه های بین المللی مایکروسافت پیچیده و اغلب گیج کننده است،به طوریکه حتی متخصصان دارای گواهینامه مایکروسافت هم به ندرت تمام جوانب آن را درمی یابند.این مقاله با ارائه ده نکته که باید بدانید،شما را راهنمایی می کند تا انتخاب صحیحی برای گواهینامه مایکروسافت در حرفه IT خودتان داشته باشید.

۱-گواهینامه های بین المللی مایکروسافت دارای تقاضای بالایی است

۲-هر گواهینامه مایکروسافت دارای چالش های منحصر به فردی است

۳-بعضی از آزمون های مایکروسافت شامل  شبیه سازی های پی درپی است.

۴-یک روش"صحیح" مشخص برای مطالعه یک آزمون مایکروسافت وجود ندارد.

۵-مایکروسافت مجازات های سنگینی برای متقلبان دارد

۶-فرایند ثبت نام وآزمون کمی پیچیده است.

۷-بازرسی ها بطور عمدی استرس زا هستند.

۸-هر مسیر گواهینامه شامل چند آزمون است.

۹-بالاترین سطوح گواهینامه بیشترین سود را دارند.

۱۰-گواهینامه های مایکروسافت چرخه عمر پیچیده ای دارند.

۱-گواهینامه های بین المللی مایکروسافت دارای تقاضای بالایی هستند

برای متخصصان،صدها گواهینامه برای انتخاب،و هزاران دلیل برای انتخاب یک گواهینامه از میان سایرین وجود دارد.اما گواهینامه های مایکروسافت همچنان در سطح جهان پرطرفدارترین هستند.این وضعیت بیشتر به علت سهم بزرگی از بازار است که مایکروسافت در دست دارد.تقاضای بالا و ثابتی از جانب متخصصان IT که نیاز مهارتی و علمی به ایجاد،نصب ونگهداری محصولات مایکروسافت دارند وجود دارد.

اگر شما مایل هستید که وارد بازار کار شوید،بدون در نظر گیری علایق یا تخصص مطلوبتان ناچار به تجربه ی محصولات مایکروسافت هستید. ممکن است یک مهندس شبکه در سخت افزار سیسکو یا لینوکس متخصص باشد اما میزان اشباع محصولات مایکروسافت در دنیای تجارت به گونه ای است که یادگیری آنها را حتی برای  افرادی که با این گواهینامه ها در امور روزانه کار نکرده اند را هم ملزم می سازد.در نتیجه، گواهینامه های بین المللی مایکروسافت برای متخصصان فناوری اطلاعات  بهترین شیوه ی اثبات دانش و کیفیت خود در موقعیت های باز است.

چون هر کس در رشته فناوری اطلاعات تنها به بعضی از سطوح دانش محصولات مایکروسافت نیاز دارد،همه ی افراد پروسه دریافت گواهینامه های مایکروسافت را دنبال نمی کنند.در هر حال،کسانی که گواهینامه های مایکروسافت را دنبال می کنند،نسبت به رقیبان خود که آنها را دنبال نکرده اند، در یک نقطه اوج قرار داشته و دارای موقعیت علمی و کاری بهتری هستند.

گواهینامه های مایکروسافت در همه ی سطوح فناوری اطلاعات حضور فعالی دارد.این گواهینامه ها می تواند به متخصصان تازه کار IT کمک کند که راه خود را پیدا کنند،یا به متخصصان خبره IT کمک کند که موقعیت سطح بالا یا جدیدی را اتخاذ نمایند.

۲- هر گواهینامه مایکروسافت دارای چالش های منحصر به فردی است.

دنیای گواهینامه های مایکروسافت گیج کننده و دائما در حال تغییر است.هزاران آزمون برای انتخاب وجود دارد،و هر عنوان مایکروسافت می بایست آزمون های مختلفی را طی کند.ساختار دنیای گواهینامه های مایکروسافت در ابتدا گیج کننده به نظر می رسد،اما امکان درک بی نظمی ها و طراحی یک مسیر شغلی و گواهینامه وجود دارد.

دو مسیر شغلی اصلی وجود دارد که مایکروسافت برای آن ها طراحی کرده است.اولین و معمول ترین مسیر طراحی،توسعه،نگهداری و مشکل زدایی راه حل های دسکتاپ و سرور مایکروسافت است.این مسیری است که معمولا مجریان سیستم،معماران زیرساخت وپرسنل پشتیبانی دنبال می کنند.مسیر دیگر بر کاربردها وتوسعه وب با استفاده از تکنولوژی های مایکروسافت متمرکز است.این مسیری است که توسعه دهندگان نرم افزار و برنامه نویسان دنبال می کنند.

برای هر دوی این مسیرها،در حال حاضر مایکروسافت هفت سطح گواهینامه ارائه می کند،که از سطح Associate (کاردانی) شروع می شود و نهایتا به سطح Architect (طراحی) می رسد،هر سطح بالاتر به مجموعه اطلاعات بیشتری نیاز دارد.در بالاترین سطوح نیاز است که داوطلبان بازرسی هایی را طی کنند وتخصص خود را در یک محیط لابراتوار که تحت  نظارتهای شدید شرکت مایکروسافت قرار دارد وکلیه مسائل جهان واقعی در آن ارائه می شود اثبات نمایند.

محدوده ی آزمون ها از ارائه های سطح اول که مفاهیم پایه ای را آزمون می کند،تا آزمون های پیشرفته که شامل شبیه سازی ها و سناریو های جزئی و تکنیکی می باشد،گسترده است.هر آزمون موارد منحصر به فردی را دربرمی گیرد،اما آزمون های سطح بالاتر اغلب بر اساس اطلاعاتی است که نیازمند گذراندن آزمون های سطح پایین تر می باشد.این به خصوص برای آزمون تکنولوژی های مبتنی بر سرور صدق می کند،که گذراندن آزمون های پایانی سرور مستلزم درک عمیق مفاهیمی است که آزمون های ساده تر را پوشش می دهند.

سطوح گواهینامه های مایکروسافت:

۱- MTA: کاردان تکنولوژی مایکروسافت

۲- MCTS: متخصص تکنولوژی دارای گواهینامه بین المللی مایکروسافت

۳- MCPD: توسعه دهنده تخصصی دارای گواهینامه بین المللی مایکروسافت

۴- MCTIP: متخصص حرفه ای فناوری اطلاعات دارای گواهینامه بین المللی مایکروسافت

۵- MCM: متخصص ارشد دارای گواهینامه بین المللی مایکروسافت

۶- MCA:طراح ارشد دارای گواهینامه بین المللی مایکروسافت

اگرچه سطوح گواهینامه ها از کاردانی(MTA) شروع می شود،در این سطح آزمون ها عموما از دانشجویان تازه وارد گرفته می شود.در عوض معمولا متخصصان IT  راه خود را از سطح MCTS آغاز می کنند.آغاز پروسه ورود به کلیه سطوح گواهینامه با  یک آزمون مایکروسافت شروع می شود.برای کسب عناوین سطح بالاتر گواهینامه،نیاز است آزمون های خاص مرتبط با عنوان مربوطه را بگذرانید.

بعضی از آزمون های سطح پایین تر برای دستیابی به عناوین سطح بالاتر گواهینامه مورد نیاز هستند،بنابراین چندان نمی توان از روی آزمون های ساده تر پرید و ابتدا آزمون های سخت تر را گرفت.اغلب متخصصان گواهینامه های مایکروسافت مسیر گواهینامه خود را از آزمون های سیستم های عملیاتی نسبتا ساده آغاز نموده اند و سپس به آزمون های تکنولوژی تخصصی و سرور دست یافته اند.

۳- بعضی از بازرسی های مایکروسافت شامل  شبیه سازی های پی درپی است.

آزمون هایی با شبیه سازی های پی در پی می توانند یک مانع اصلی برای برخی از داوطلبان گواهینامه ها باشند.اغلب به خاطر سپردن اطلاعات یا نظریه های ارائه شده در یک کتاب یا یک منبع آموزشی آسان تر از استفاده ی کاربردی دانش فوق است.در آزمون های شبیه سازی،آزمون شوندگان ملزم به اثبات دانش کاربردی تکنولوژی مورد ارزیابی هستند،و این مولفه استرس و فشار فرایند آزمون را تشدید می کند.

بر آمدن از عهده ی شبیه سازی های پیچیده مایکروسافت:

آزمون های مایکروسافت،به خاطر شبیه سازی هایشان بدنام هستند،اما هیچ گونه چالش معقولی برای داوطلبان آماده وجود ندارد.لازم است که شما مسیر خود در محدوده ی محصولات مایکروسافت را بدانید تا بتوانید شبیه سازی ها را تکمیل نمایید،وگرنه هیچ پیچیدگی خاصی که ارزش هراسیدن داشته باشد وجود ندارد.در حقیقت،بعضی از آزمون شوندگان معتقدند که شبیه سازی آسان ترین بخش آزمون است.

شبیه سازی ها به شدت به آزمون بستگی دارند و راه حل های ساده ی تک کلیکی تا مسلئل تکنیکی ای را دربرمی گیرند که برای حل صحیح نیازمند طی کردن چندین گام می باشند.یک نکته مهم برای یادگیری شبیه سازی ها این است که یک دکمه بازیابی(reset) دارند که میتوانید بدون هیچ نمره منفی از آن استفاده کنید.اگر قبل از یافتن اقدام صحیح  برای حل یک مسئله،چندین اقدام را آزمودید،از دکمه بازیابی(Reset ) استفاده کنید و برای تکمیل شبیه سازی اقدام صحیح را بکار گیرید.

نکته مهم دیگر در یادگیری شبیه سازی ها این است که مایکروسافت نمی تواند از کل سیستم عامل استفاده کند.در نتیجه ملاحظه خواهید نمود که برخی مشخصه های معمول محصول،در صورتی که مستقیما مرتبط با شبیه سازی نباشند قابل دستیابی نخواهند بود.به عنوان مثال در یک شبیه سازی که Windows Control Panel را بکار نمی گیرد،کنترل پانل در دسترس نخواهد بود.این همچنین در مورد آیتم های منو که مربوط به آیتم آزمون نیستند هم صدق می کند.

اگر در حین شبیه سازی احساس گمراهی کردید این نکته را در نظر داشته باشید:یک یا دو دقیقه را به جستجو در شبیه سازی اختصاص دهید و گزینه ها،منوها،و دستورات قابل دستیابی خود را بیابید.این جستجو می تواند راجع به مسیر های مورد نیاز در حل شبیه سازی نکات کلیدی با ارزشی فراهم آورد.

۴-یک روش"صحیح" مشخص برای مطالعه آزمون های بین المللی مایکروسافت وجود ندارد.

آزمون های گواهینامه های بین المللی می تواند پیچیده باشد،و مایکروسافت یکی از سخت ترین آزمون گیرندگان شناخته شده است.مایکروسافت به ارائه چندین پاسخ که در جهان واقعی کار می کنند،اما نهایتا مدنظر قرار دادن پاسخی که برای محیط آزمون صحیح می باشد، بدنام است.در نتیجه،گاهی میان پاسخی که در یک آزمون صحیح است و روشی که طبیعتا در این زمینه بکار گرفته می شود بی ارتباطی شدیدی دیده می شود.با در نظر گیری این سناریو،درک قوی موضوعات و روش های مرتبط مهم تر به نظر می رسد.

هیچ روش "صحیح" منحصر به فردی برای آزمون های گواهینامه ها وجود ندارد.هر فرد روش مطالعه ی متفاوتی دارد و این روش ها به شدت می توانند متنوع باشند.خواندن کتابهای مقدماتی ممکن است برای یک فرد کارایی داشته باشد ولی برای دیگران اینگونه  نباشد.کتابهای آمادگی می توانند مباحث تئوری را به خوبی پوشش دهند،اما وقتی برای تجاربی مطرح می شوند که به تکمیل موفقیت آمیز شبیه سازی ها نیاز دارند،نمی توانند کمک چندانی بکنند.عموما،بهترین کار استفاده از روشی است که با سبک یادگیری فردی شما بیشترین تناسب را دارد.کتاب ها،دوره های آموزشی،آزمون های آزمایشی ومنابع آنلاین از جمله ابزارهای معمول برای مطاله هستند،اما از نظر کیفیت وعمق بسیار متنوع می باشند.

کتاب های آمادگی برای آزمون

صدها کتاب از کتاب های چاپی انتشارات مایکروسافت گرفته تا کتاب راهنما های یادگیری سریع، در موضوع گواهینامه های بین المللی مایکروسافت در دسترس می باشد.اگر می خواهید "بهترین" کتاب ها را برای خواندن انتخاب کنید،بازبینی های  مربوط به کاربران را بخوانید یا خود کتاب را بررسی کنید.این کار به شما ایده می دهد که نویسنده نکات را چگونه بیان کرده است و اطلاعات تا چه میزان به آزمون شما مرتبط است.

عموما،کتابهای راهنمای خودآموز مایکروسافت و کتاب های Sybex بهترین بازبینی را ارائه می دهند.کتابهای آمادگی سریع برای آزمون در سالهای اخیر بیشتر انتخاب شده اند،اما معمولا پیش از اینکه یک راهنمای مطالعه ی جامع باشند،یک مرور نهایی برای قبل از آزمون ارائه می دهند.انتشارات مایکروسافت برای هر آزمون چندین کتاب دارد،که  همه ی آنها کیفیت بالایی که کتاب های خود آموز دارند را عرضه می کنند.

دوره های آموزشی

دوره های آموزشی یک روش عالی برای یادگیری تئوری و کسب تجربه بوسیله کار در لابراتوار است.در هر حال همه ی دوره های آموزشی نتیجه یکسانی ندارند.آموزش گواهینامه ها دوعرصه ی کلی را در بر می گیرد:دوره های آموزشی چند روزه،که اغلب"Boot Camps" نامیده می شوند،و دوره های دانشگاهی(College ).

معمولا دوره های آموزشی کوتاه مدت حدود یک هفته وقت می گیرند و نیاز است شما هشت ساعت در روز را در یک مرکز آموزشی  بگذرانید.در این هشت ساعت،شما دانش غنی ای کسب می کنید که با برخی از کارهای عملی در لابراتوار همراه است.اغلب این دوره ها در هزینه ی آزمون گواهینامه ها محاسبه می شود،و گاهی شما می توانید در آخرین روز کلاس در همان مکان آزمون دهید.

دوره های مراکز آموزش عالی( College ) یک فرمت کاملا متفاوت را دنبال می کنند.معمولا،در یک یا دو نیمسال کامل تحصیلی که چهارماه تا یکسال طول می کشد،کلاس هفته ای یک یا دو بار تشکیل می شود.کنفرانس ها،لابراتوارها،کوئیزها وآزمون هایی بر اساس مبحث دوره وجود دارد.شما برای کار تکمیلی خود و همینطور اعتبار دانشکده نمره ای دریافت می کنید.

گرچه هیچ کس ازدوره طولانی یک نیمسال رضایت چندانی ندارد،اما مزیت تجربه کار در محیط واقعی یک لابراتوار عامل موثری برای انتخاب دوره های بلند مدت می باشد.هرچند دوره های آموزشی کوتاه مدت  هم لابراتوارهایی را ارائه می کنند،اما به اندازه دوره های دانشکده به لابراتوارهای  پیشرفته دسترسی ندارند.

دوره های آموزشی مطمئننا در گذراندن آزمون و گرفتن مدرک به شما کمک می کنند اما به دلیل محدوده و مدت زمان کوتاهتر،مسلما عمق دانشی که دوره های دانشکده (College) با نیمسال طولانی فراهم می آورند را ارائه نمی دهند.از طرف دیگر،مدت زمان کوتاهتر،همان چیزی است که اکثرا به خاطر آن دوره های آموزشی تقاضا می شوند.طبیعتا افراد مایل هستند که تا حد امکان سریع تر گواهی نامه های خود را دریافت کنند تا وضعیت استخدامی کنونی خود را تقویت کرده و بهبود دهند،و یا با گواهی نامه های جدید به بازار شغل نزدیک شوند.اگر همانند اغلب متخصصان تازه کار ورسمی،روش مرکز آموزشی را انتخاب نمودید،مطمئن شوید که مرکز آموزش از تجهیزات آموزشی  با کیفیت استفاده می کند.

منابع آنلاین

به علت عمومیت آزمون های مایکروسافت،گستره ی وسیعی از منابع آنلاین برای کمک به مطالعه ی آزمون شوندگان موجود است.شما به راحتی با جستجوی آنلاین شماره ی آزمون،می توانید منابع رایگان را بیابید.این منابع می تواند بصورت DVD ،راهنمای مطالعه،اسناد آموزشی مایکروسافت و حوزه هایی باشد که آزمون شوندگان درباره آزمون های مختلف پرس وجو می کنند.

اگر شما سعی در درک مفهومی دارید،می توانید از این منابع کمک بگیرید.کنفرانس ها و دسترسی های آنلاینی هم وجود دارد،که می تواند به طور مجازی در درک بهتر هر موضوع مربوط به گواهینامه خارج از بحث به شما کمک کند.

آزمون های آزمایشی

آزمون های آزمایشی ،یک روش معمول برای آزمون شوندگان،جهت محک زدن میزان درک خود از یک مبحث یا مفهومی است.همچنین آزمون های آزمایشی می تواند در تعیین سطح آمادگی تان برای شرکت در یک آزمون به شما کمک کند.این آزمون ها ابزاری ارزشمند برای آمادگی در آزمون هستند،اما درک تفاوت میان دو نوع آزمون"آزمایشی"موجود در اینترنت حائز اهمیت است:

آزمون های آزمایشی اخلاقی

این آزمون ها به گونه ای طراحی شده اند که همان حس و دید آزمون های اصلی را دارند.آنها سوالاتی شبیه به آنچه در آزمون ها دیده می شود ارائه می کنند،ولی نه دقیقا برابر.
.MeasureUp و Transcender دو آزمون عمده در این زمینه هستند.این آزمونها آیتم های باکیفیت عملی را عرضه می کنند که می تواند بصورت کاملا موثر سطح درک شما از مباحث را اندازه گیری کند.این آزمون ها از دید مایکروسافت کاملا قانونی هستند،وحتی برخی از منابع چاپی مایکروسافت شامل آیتم های رایگان MeasureUp می باشد.

  مایکروسافت مجازات های سنگینی برای متقلبان دارد

با توجه به مزایای بسیار مدارک  بین المللی مایکروسافت تلاش افراد برای تقلب در اخذ گواهینامه های مربوطه تعجب برانگیز نیست.
با توجه به آمارهای رسمی شرکت مایکروسافت اکثریت این تقلبها در مراکز آموزشی پاکستان،هند و چین رخ می دهد.

تقلب در اخذ گواهینامه های  تجارت بزرگی است

تقلب برای مایکروسافت مسئله بزرگی است.در ابتدا،گواهینامه های آنها را بی ارزش می سازد.اگر هر فرد بتواند برگه ای را بدزدد و بدون داشتن دانش جامع از مبحث،آزمونی را پاس کند،صحت آزمون از بین می رود.بدون وجود صحت،کل فرایند گواهینامه نفوذ  خود را از دست می دهد.گذشته از همه اینها،کارفرمایان چگونه می توانند قضاوت کنند که کارجویان آزمون را با صداقت پاس کرده اند یا تقلب نموده اند؟

بعد از آن،مسئله سرقت دارایی ذهنی است.طراحی و برگزاری یک آزمون جدید ۱۵۰۰۰۰ دلار برای مایکروسافت هزینه دارد.کسانی که کپی ها را می ربایند و می فروشند،در واقع سرمایه مایکروسافت را به چنگ می آورند.ممکن است بعضی از افراد به خاطر بزرگی و ثروت مایکروسافت این دزدی را ناچیز تلقی کنند،اما این به نوعی کوته فکری است.آزمون های مایکروسافت توسط بخش آموزش مایکروسافت تشکیل و مدیریت می شود،که نسبت به سایر بخش های مایکروسافت به میزان قابل توجهی منابع کمتری دارد.

مایکروسافت برای غلبه بر این مشکل چه می کند

آموزش دهندگان مایکروسافت  قوانین آزمون را بکار می گیرند و برای متقلبین مجازات های سنگینی اعمال می کنند.بعلت حساسیت ذاتی قوانین،مایکروسافت ماهیت دقیق برنامه قانونی خود را آشکار نساخته است،اما اظهار داشته است که برای حذف متقلبان از "مدارک آماری"استفاده می کند.در ضمن،توافق نامه آزمون اظهار می کند که در صورت کشف"هر گونه فعالیت تقلب مشکوک یا رفتار غیر عادی در آزمون" از داوطلبان خواسته می شود دوباره آزمون دهند.

کاربرد فرهنگ اصطلاحات مبهم است،اما در دنیای آزمون،تقلب معمولا به دو روش شناسایی می شود.اولا،تکمیل آزمون سریع تر از حد ممکن،که در اینگونه موارد معمولا پاسخ ها تایید کننده تقلب هستند.اگر آزمون دهنده یک آزمون دو ساعتی را در نیم ساعت کامل کند،مطمئنا تقلب کرده است.البته آزمون دهندگانی هستند که سرعت بالایی در خواندن دارند،اما حتی سریع ترین خوانندگان با دانش جامع در مورد موضوع هم نمی توانند آزمون را کمتر از بیست دقیقه تکمیل کنند.

دومین فاکتور مورد بررسی نمره ی آزمون است.هرچند کسب نمره ی کامل در آزمون ممکن است،اما این اتفاق بندرت رخ می دهد.با توجه به اینکه امکان اکتساب نمره کامل در موارد نادر وجود دارد نمی تواند نشاندهنده ی تقلب باشد اما وقتی با سرعت غیر عادی در تکمیل آزمون در می آمیزد،نشانه ی محکمی بر تقلب است.

دیگر ابزار موجود در جعبه ابزار قواعد آزمون قرار دادن سوالات"SEED"  در آزمون است.سوالات SEED جواب های اشتباهی دارند،که در کپی های دزدیده شده درست به نظر می رسند.وقتی آزمون دهنده به سوالات پاسخ های غلط موجود در آزمون های سرقت شده را می دهد،می بایست مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد.

به علاوه برگزاری آزمون توسط شرکت Pearson VUE   با اعمال نظارت بسیار دقیق  برکلیه جلسات آزمون خواهد بود و کلیه حرکت ها و کلیک های موس توسط این شرکت مورد  بازبینی قرار می گیرد. اگر آزمون شونده ای از روی صورت مسئله رد شود و مستقیما جواب صحیح را انتخاب کند،سپس سریعا به سوال بعدی حرکت کند،می تواند نشانه ای بر تقلب باشد.

مجازات های تقلب در آزمونهای بین المللی مایکروسافت

در سالهای اخیر مایکروسافت برای متقلبان مجازات های سنگینی در نظر گرفته است.هر داوطلب آزمون که مرتکب تقلب شود،متحمل تحریم مادام العمرتوسط مایکروسافت می گردد و هر گواهی مایکروسافتی که تاکنون دریافت کرده است برای همیشه باطل می گردد.اتاق چندانی برای بحث در مورد این خط مشی ها وجود ندارد،بنابراین بهترین کار پرهیز از هرگونه وسوسه ای برای تقلب است.

پرهیز از رفتار مشکوک

متاسفانه،حتی یک آزمون شونده ی درستکار هم ممکن است رفتاری نشان دهد که گاهی "مشکوک"به نظر می رسد.برچسب متقلب خوردن،با وجود اینکه اشتباهی انجام نداده باشید،کابوسی است که می تواند به شدت به حرفهIT شما لطمه بزند.وقتی از دادن آزمونی که شرایط سختی دارد مضطرب هستید،ممکن است اشتباهات سهوی ای را مرتکب شوید که شما را متقلب جلوه می دهد.درهرحال،نکات زیر می تواند به شما در پرهیز از این اشتباهات کمک کند:

  • حتی اگر سریع میخوانید،برای قرائت کامل هر سوال وقت بگذارید.
  • اشیائ غیر مجاز را با خود به جلسه آزمون نبرید.
  • روی کامپیوتر خود نگاه کنید و نگاه خود را روی کامپیوتر های مجاور نچرخانید.
  • اگر در آزمون سریع هستید،مواظب گذر زمان باشید و تلاش کنید سرعت خود را کم کنید.
  • در مطالعه خود ازانحراف ذهنی و دیگر موارد غیر قانونی استفاده نکنید.

۶-فرایند ثبت نام وآزمون کمی پیچیده است

ثبت نام در یک ازمون مایکروسافت سرراست ترین بخش پروسه دریافت گواهینامه است،اما هنوز هم دارای پیچیدگی های مختصری می باشد.اگر می خواهید در آزمون سطح تخصصی مایکروسافت شرکت کنید نیاز است در PEARSON VUE (شرکتی که آزمون های نظارت شده ی مایکروسافت را برگزار می کند) ثبت نام نمایید.هزاران مرکز آزمون معتبر PEARSON VUE در سراسر جهان وجود دارد،و شما میتوانید برای یک آزمون خاص در هر مرکز آزمون معتبر حاضر شوید.شما به تکمیل گواهینامه خود در یک مرکز ازمون خاص محدود نیستید و می توانید در هر مکانی که انتخاب می کنید آزمون بدهید.

شما برای آزمون مورد نظر خود در وب سایت PEARSON VUE ثبت نام می کنید و می توانید مکان  ترجیحی مرکز آزمون و زمان آزمون مطلوب خود را انتخاب کنید.در ابتدا طی پروسه ثبت نام یک PEARSON VUE ID به آزمون شونده داده می شود .هزینه هر آزمون ۱۵۰ دلارUSD است.

فرایند آزمون

آزمون های مایکروسافت در یک محیط کاملا تحت نظارت و بر روی کامپیوتر های باکیفیت مرکز آزمون اجرا می شوند.کل آزمون مبتنی بر کامپیوتر است.سوالات می توانند چند گزینه ای،شبیه سازی،نقطه چین و کشیدن و رها کردن(drag & drop) باشند.

وقتی به مرکز آزمون می رسید لازم است دو نوع ID فراهم کنید.یکی از ID ها باید تصویری باشد،و دیگری می تواند پاسپورت،ID استخدام یا سربازی،کارت اعتباری یا کارت حساب باشد.بر هر دو ID باید امضای شما موجود باشد. روند شروع آزمون های مایکروسافت طی مراحل احراز هویت و ثبت اثر انگشت دانشجوی متقاضی انجام می شود.به همراه بردن هیچ گونه وسیله شخصی در محل آزمون مجاز نیست.کیف پول،تلفن همراه،پول و غیره را باید در خانه بگذارید یا طی آزمون به یک صندوق امانت تحویل دهید.مرکز آزمون در طی امتحان چک نویس تمیز و مداد یا خودکاری در اختیار شما قرار می دهد،اما می بایست در پایان آزمون برگردانده شوند.

وقتی آزمون را تکمیل کردید،نمره و وضعیت قبولی/رد شما بر صفحه نمایش داده می شود،و یک کپی از نتایج در مرکز آزمون چاپ خواهد شد.اگر آزمون را پاس کردید،اطلاعات گواهینامه به همان ایمیلی که در ثبت نام وارد کرده اید فرستاده می شود.

زمانبندی مجدد آزمون مایکروسافت

در صورت تغییر زمان یا کنسل کردن آزمون مایکروسافت در ۱۵ روز قبل از روز آزمون،باید مبلغی را شارژ نمایید.اگر تا تاریخ آزمون بیش از ۱۵ روز باقی است،می توانید به طور رایگان برنامه آزمون را تغییر دهید یا آن را کنسل نمایید.این ۱۵ روز آخر هفته ها و روزهای تعطیل را هم در بر می گیرد و تنها شامل روزهای اداری نمی باشد.هزینه کنسل کردن در US، 35 دلار است.

رد شدن در یک آزمون

آزمون های مایکروسافت دشوار است و آمار رد شدن بخصوص برای کسانی که برای اولین بار آزمون می دهند بالاست.هرچند رد شدن در آزمون دلسرد کننده است،اما بسیار رایج است و شما می توانید بعد از یک دوره انتظار ۲۴ ساعته مجددا آزمون بدهید.اگر طی پنج دفعه،در دو آزمون رد شوید،باید تا آزمون بعدی دو هفته منتظر بمانید.و اگر آزمون شونده ای برای پنجمین بار رد شود،باید تا تلاش بعدی ۱۲ ماه صبر کند.در طی دوره انتظار برای آزمون های دیگر مایکروسافت محدودیتی ندارید.اگر برای دو آزمون مطالعه نموده اید و در یکی از آنها رد شوید،می توانید آزمون دیگر را در دوره ی انتظار بدهید.طبیعتا در صورت رد شدن در یک آزمون،باید کل ۱۵۰ دلار را برای آزمون مجدد بپردازید،اما در موارد خاص مایکروسافت تعهد برگزاری مجددی را اعمال می کند که"فرصت دوم"نامیده می شود.وقتی مایکروسافت یک تعهد فرصت مجدد را بکار می گیرد،آزمون شوندگان مجاز هستند که در آزمون رد شده را رایگان شرکت کنند.

۷-بازرسی ها عمدا استرس زا هستند

فرایند آمادگی ساده برای یک آزمون مایکروسافت می تواند وحشتناک باشد،اما تجربه آزمون واقعی به خودی خود به چالش برانگیزی و استرس زایی شدید بدنام است.برای کسب گواهینامه،در حالی که استرس دارید،باید ثابت کنید که قادر هستید دانش خود را بطور موثر بکار گیرید.ترکیب قواعد محض،محیط جدی ،و مواد تکنیکی  پروسه آزمون را نسبتا فرساینده می کنند.مباحث امتحانی دشوار هستند و اعمال محدودیت زمانی برای آزمون های سطح بالاتر سخت به نظر می رسد.همچنین،هرچند لازم است مراکز آزمون از کامپیوتر هایی استفاده کنند که حداقل های مایکروسافت را داشته باشد اما بعضی مراکز آزمون واقع در هند و پاکستان دستگاههای قدیمی و از کار افتاده ای را بکار می برند که فرایند را فرساینده وعصبی کننده می نماید.متاسفانه آزمون دادن بر یک دستگاه قدیمی که متوقف می شود یا فاقد کنترل دقیق موس است تحمل ناپذیر می باشد.

محدودیت های زمانی و قابلیت های کامپیوتر خارج از کنترل شماست،اما نکاتی وجود دارد که تضمین می نماید تجربه آزمون شما تا حد ممکن هموار است.هر کس بطور متفاوت برای آزمون آماده می شود اما نکات ساده ای وجود دارد که می تواند در مدیریت استرس به شما کمک کند.

  • نسبت به سطح آمادگی خود اعتماد به نفس داشته باشید.
  • گرسنه یا تشنه به جلسه آزمون نروید.
  • قبل از آزمون به حمام بروید.
  • اگر سرعت کامپیوترتان پایین است،نفس عمیقی بکشید و از زمان برای فکر کردن به پاسخ هایی که در مورد آنها مطمئن نیستید استفاده کنید.
  • برای نوشتن سریع اطلاعات یا یادآوری دستگاه هایی که برای آزمون به خاطر سپرده اید از کاغذ یادداشت استفاده کنید.
  • تعداد آیتم هایی که باید در پایان آزمون بازبینی کنید را یادداشت نمایید.
  • آرام باشید و مطمئن شوید تمام سوالات و پاسخ ها را خوانده اید.
  • اگر فکر می کنید در شبیه سازی ها ضعیف عمل کرده اید برای شروع مجدد از دکمه بازیابی استفاده کنید.
  • در پایان آزمون برای بازبینی پاسخ ها وقت بگذارید.

۸-هر مسیر گواهینامه شامل چند آزمون است

مایکروسافت بعضی از مسیرهای گواهینامه ها را ارائه می کند.انتخاب آزمون های مناسب برای مسیر شغلی مورد نطرتان می تواند دشوار باشد.اگر آزمونی می دهید که واقعا برای آن آماده نیستید،پول و وقت زیادی را به هدر داده اید.بنابراین لازم است نگاه دقیقی به مسیر های گواهینامه های موجود بیاندازید تا برنامه ای برای خود ترتیب دهید که شامل آزمون هایی باشد که برای اهداف شغلی شما مناسب هستند.

کاردان تکنولوژی مایکروسافت (MTA)

آزمون های MTA اساسا برای دانشجویان دانشکده ،برای ایجاد رزومه یا پذیرش در دانشکده استفاده می شود.برعکس بقیه آزمون های بین المللی مایکروسافت این آزمون توسط Certiport برگزار می شود نه شرکت PEARSON VUE.یک آزمون منحصر به فرد Certiport 47 دلار است.برنامه MTA نسبتا جدید است،و به اندازه آزمون های سطوح تخصصی و ارشد به مراکز آزمون زیادی دسترسی ندارد.

راهMTA  به دو مسیر تقسیم می شود:توسعه دهنده و متخصص IT.مسیر متخصص IT برای افرادی است که می خواهند شغل های اجرایی،معماری و طراحی زیر بتا را به عهده بگیرند.مسیر توسعه دهنده برای برنامه نویسان، مجریان پایگاه داده و توسعه گران وب مناسب است

آزمون مورد نیاز

عنوان

مسیر

۹۸-۳۶۱

Software Development Fundamentals

توسعه دهنده

۹۸-۳۶۲

Windows Development Fundamentals

توسعه دهنده

۹۸-۳۶۳

Web Development Fundamentals

توسعه دهنده

۹۸-۳۶۴

Database Administration Fundamental

توسعه دهنده

۹۸-۳۷۲

Microsoft.NET Fundamentals

توسعه دهنده

۹۸-۳۶۶

Networking Fundamental

متخصص IT

۹۸-۳۶۷

Security Fundamental

متخصص IT

۹۸-۳۶۵

Windows Server Administration Fundamental

متخصص IT

۹۸-۳۴۹

Windows Operating System Fundamental

متخصص IT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطاالعه برای آزمون MTA به شما پایه ای قوی در این دانش می دهد،اما باید به یاد داشته باشید که آزمون های سطح-۹۸ پیش نیاز آزمون های سطح بالاتر نیستند و نمی توانند انتخابی برای گواهینامه های بین المللی سطح بالاتر باشند.ممکن است برای افزودن عنوان مایکروسافت به رزومه خود برای گرفتن یکی از  آزمون های نسبتا آسان تلاش کنید،اما از دید هزینه/سود بهتر است پول شما در آزمون های MCTS خرج شود.هزینه آزمون های MTA کمتر از نیمی از آزمون های MCTS است،اما گواهی های MTA مزیت هایی را ارائه نمی کنند که ارزش صرف هزینه و زمان را داشته باشند.آزمون های MCTS پیش نیاز آزمون های سطح بالاتر مایکروسافت هستند،بنابراین بهتر است سرمایه پولی و زمانی خود را در آزمون های MCTS صرف کنید.

متخصص تکنیکی گواهینامه مایکروسافت(MCTS)

مسیر MCTS شامل چند آزمون است که گواهی های سطح بالا را در برمی گیرد.هر گواهینامه این مسیر بخشی از گواهینامه MCITP محسوب می شود.وقتی می خواهید گواهینامه های سطح بالاتری بگیرید،لازم است برای کسب یک عنوان چند آزمون را بگذرانید.مسیر گواهینامه در سطح MCTS عمومیت دارد،و در هر راه یک یا سه آزمون برای تکمیل نیاز است.

 

Exchange Server Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۲۳۶

Microsoft Exchange Server2007,Configuration

۷۰-۶۶۲

Microsoft Exchange Server2010,Configuration

 

 
 
 
 
 
 
 

Lync Server and Office Communications Server Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۶۶۴

Microsoft Lync Server2010,Configuration

۷۰-۶۳۸

Microsoft Office Communications server 2007,Configuration

 

 

 

 

 
 

Project and Project Server Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۱۷۷

Microsoft Project Server2010,Configuration

۷۰-۱۷۸

Microsoft Project 2010,Managing Projects

۷۰-۶۳۲

Microsoft Office Project2007,Managing Projects

۷۰-۶۳۳

Enterprise Project Management with Microsoft Office Project Server2007

۷۰-۶۳۹

Microsoft Office Project Server2007,Configuration

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

SharePoint and SharePoint Server Certification

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۶۶۷

Microsoft SharePoint 2010,Configuration

۷۰-۵۷۳

Microsoft SharePoint 2010,Application Development

۷۰-۵۴۲

Microsoft Office SharePoint Server2007,Application Development

 
 

 

 

 

 

 

SQL Server Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۴۴۸

Microsoft SQL Server 2008,Business Intelligence Development and Maintenance

۷۰-۴۳۳

Microsoft SQL Server 2008,Database Development

۷۰-۴۳۲

Microsoft SQL Server 2008,Implementation and Maintenance

 
 

 

 

 

 

 

System Center Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۴۰۱

Microsoft System Center Configuration Manager2007,Configuration

۷۰-۴۰۰

Microsoft System Center Operations Manager 2007,Configuration

۷۰-۶۵۸

System Center Data Protection Manager 2007,Configuration

 

 

 

 

 

 

 

Virtualization Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۶۵۹

Microsoft Server 2008 R2,Server Virtualization

۷۰-۶۶۹

Microsoft Server 2008 R2,Desktop Virtualization

 

 

 

 

 

Visual Studio Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۵۱۱

Microsoft.NET framework 4.Windows applications

۷۰-۵۱۵

Microsoft.NET framework 4.Web applications

۷۰-۵۱۳

Microsoft.NET framework 4.Service Communication applications

۷۰-۵۱۶

Microsoft.NET framework 4.Data Access

۷۰-۵۰۶

Microsoft Silverlight 4,Development

۷۰-۵۱۲

Microsoft Visual Studio Team Foundation Server2010,Administration

۷۰-۵۳۶

۷۰-۵۶۱

Microsoft.NET framework 3.‎5 ADO.NET Applications

۷۰-۵۳۶

۷۰-۵۶۲

Microsoft.NET framework 3.‎5 ASP.NET Applications

۷۰-۵۳۶

۷۰-۵۰۳

Microsoft.NET framework 3.‎5 Windows communication Foundation applications

۷۰-۵۳۶

۷۰-۵۰۵

Microsoft.NET framework 3.‎5 Windows Forms applications

۷۰-۵۳۶

۷۰-۵۰۲

Microsoft.NET framework 3.‎5 Windows Presentation Foundation applications

۷۰-۵۳۶

۷۰-۵۰۴

Microsoft.NET framework 3.‎5 Windows Workflow Foundation applications

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Windows Client Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۶۸۰

Windows 7,Configuration

۷۰-۶۸۱

Windows 7 and Microsoft Office 2010,Deployment

۷۰-۶۲۰

Windows Vista, Configuration

 

 

 

 

 

 

 

Windows Embedded Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۵۷۱

Microsoft Windows Embedded CE 6.‎0,Development

۷۰-۵۷۷

Microsoft Windows Embedded Standard 2009,development

۷۰-۵۸۲

Microsoft Windows Embedded Standard7,Development

۷۰-۱۸۱

Windows Embedded Compact 7

 

 

 

 

 

 

 

 

Windows Server Certifications

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۶۴۰

Windows Server 2008 Active Directory ,Configuration

۷۰-۶۴۲

Windows Server 2008 Network Infrastructure ,Configuration

۷۰-۶۴۳

Windows Server 2008 applications Infrastructure ,Configuration

۷۰-۱۶۹

Windows Small Business Server 2011 standard ,Configuration

۷۰-۶۵۳

Windows Small Business Server 2008,Configuration

۷۰-۶۵۴

Windows Essential Business Server 2008,Configuration

۷۰-۶۶۰

Windows Internals

۷۰-۶۹۱

Windows HPC Server 2008,Development

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Certifications for other technologies

آزمون مورد نیاز

عنوان MCTS

۷۰-۵۹۵

Microsoft BizTalk Server 2010

۷۰-۶۷۲

Volume Licensing Specialist ,Large Organizations

۷۰-۶۷۱

Volume Licensing Specialist ,Small and Medium Organizations

۷۰-۶۵۶

Microsoft Desktop Optimization Pack ,Configuration

۷۰-۱۶۲

Microsoft Forefront Endpoint and Application Protection ,Configuration

۷۰-۵۴۵

Microsoft Office Visio 2007,Application Development

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متخصص حرفه ای فناوری اطلاعات دارای گواهینامه بین المللی مایکروسافت(MCITP)

پس از سطح MCTS،مسیر های گواهینامه ای مایکروسافت تخصصی و پیچیده تر می شوند.برای کسب یک گواهینامه MCITP،لازم است داوطلبان تصمیم بگیرند که کدام مسیر برای اهداف و مهارت های آنها مناسب است.مسیرهای قابل دسترسی عبارتند از:

  • Windows Client
  • Windows Server
  • SQL Server
  • Office Project Server
  • Exchange server
  • SharePoint Server
  • Lync Server

بعلاوه در این مسیر های مختلف،در هر مسیر مشخص عناوین MCITP مختلفی برای متخصصان وجود دارد.برای مثال،مسیر Windows Server شامل سه عنوان MCITP است،و مسیر Windows Client شامل دو تخصص است که الزامات آزمون در هر مسیر متفاوت است و هر مسیر نیاز به تعداد مختلفی آزمون دارد.

آزمون مورد نیاز

تعداد آزمون ها

عنوان

مسیر

۷۰-۶۸۰

۷۰-۶۸۵

۲

Enterprise Desktop Support Technician on Windows7

Windows Client

۷۰-۶۸۰

۷۰-۶۸۶

۲

Enterprise Desktop Administrator on Windows 7

Windows Client

آزمونهای هسته:

۷۰-۶۴۰

۷۰-۶۴۲

۷۰-۶۴۳

۷۰-۶۴۷

آزمونهای منتخب:

۷۰-۶۲۰

۷۰-۶۲۴

۷۰-۶۸۰

۷۰-۶۸۱

۵

Enterprise Administrator on Windows Server2008

Windows Server

۷۰-۶۴۰

۷۰-۶۴۲

۷۰-۶۴۶

۳

Server Administrator on Windows Server2008

Windows Server

آزمونهای هسته:

۷۰-۶۶۹

۷۰-۶۹۳

آزمونهای منتخب:

۷۰-۶۵۹

۷۰-۶۵۲

۳

Virtualization Administrator on Windows Server2008 R2

Windows Server

۷۰-۴۳۲

۷۰-۴۵۰

۲

Database Administrator 2008

Windows SQL Server

۷۰-۴۳۳

۷۰-۴۵۱

۲

Database Developer 2008

Windows SQL Server

۷۰-۴۴۸

۷۰-۴۵۲

۲

Business Intelligence Developer2008

Windows SQL Server

۷۰-۶۳۲

۷۰-۶۳۳

۷۰-۶۳۴

۳

Enterprise Project Management with Microsoft Office Project Server 2007

Microsoft Office Project Server

۷۰-۶۶۲

۷۰-۶۶۳

۲

Enterprise Messaging Administrator on Exchange 2010

Microsoft Exchange Server

۷۰-۲۳۶

۷۰-۲۳۷

۷۰-۲۳۸

۳

Enterprise Messaging Administrator on Exchange 2007

Microsoft Exchange Server

۷۰-۶۶۷

۷۰-۶۶۸

۲

SharePoint Administrator 2010

Microsoft SharePoint Server

۷۰-۶۶۴

۷۰-۶۶۵

۲

Lync Server Administrator 2010

Microsoft Lync Server

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توسعه دهنده تخصصی دارای گواهینامه مایکروسافت( MCPD)

برنامه MCPD تا حدی معادل برنامه MCITP است،اما بر نرم افزار ها،کاربرد ها و توسعه های وب متمرکز می باشد.افرادی که به دنبال عناوین گواهینامه MCPD هستند عموما در سطح شغلی مشابه با دنبال کنندگان MCITP می باشند.

مسیر های MCPD عبارتند از:

  • Microsoft Visual Studio 2010
  • Microsoft Visual studio 2008
  • Windows Phone
  • Microsoft SharePoint 2010
  • Microsoft Silverlight Developer 4

آزمون مورد نیاز

تعداد آزمون ها

عنوان

مسیر

۷۰-۵۱۱

۷۰-۵۱۳

۷۰-۵۱۶

۷۰-۵۱۸

۴

Windows Developer 4 on Visual Studio 2010

Microsoft Visual Studio 2010

۷۰-۵۱۵

۷۰-۵۱۳

۷۰-۵۱۶

۷۰-۵۱۹

۴

Web Developer 4 on Visual Studio 2010

Microsoft Visual Studio 2010

۷۰-۵۱۳

۷۰-۵۱۶

۷۰-۵۸۳

۳

Azure Developer 3.‎5 on Visual Studio 2008

Microsoft Visual Studio 2010

۷۰-۵۳۶

۷۰-۵۰۵

۷۰-۵۶۳

۳

Windows Developer 3.‎5 on Visual studio 2008

Microsoft Visual Studio 2008

۷۰-۵۳۶

۷۰-۵۶۲

۷۰-۵۶۴

۳

ASP.NET Developer 3.‎5 on Visual Studio 2008

Microsoft Visual Studio 2008

۷۰-۵۳۶

۷۰-۵۰۵

۷۰-۵۶۲

۷۰-۵۶۱

۷۰-۵۰۳

۷۰-۵۶۵

۶

Enterprise Application Developer 3.‎5 on Visual Studio 2008

Microsoft Visual Studio 2008

۷۰-۵۰۶

۷۰-۵۱۶

۷۰-۵۹۹

۳

Windows Phone Developer

Windows Phone

۷۰-۵۷۳

۷۰-۵۷۶

۲

SharePoint Developer 2010

Microsoft SharePoint 2010

۷۰-۵۰۶

۷۰-۵۱۳

۷۰-۵۱۶

۷۰-۵۱۹

۴

Silverlight Developer 4

Microsoft Silverlight 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۹-بالاترین سطوح گواهینامه بیشترین درآمد سالیانه را دارند

هر گواهینامه مایکروسافتی که شما کسب می کنید ارزشمند است اما همه ی گواهینامه ها تاثیر یکسانی بر پتانسیل اکتسابی شما ندارند.اخذ چند گواهی سطح پایین برای رزومه موثر به نظر می رسد،اما تنها در صورتی افزایش حقوق قابل توجهی را ملاحظه می کنید که برای گواهینامه های سطح بالا تلاش نمایید.MTA  و MCTS نقاط شروع خوبی هستند،اما اگر متعهد به کار با شرکت مایکروسافت هستید،باید بطور فعال با گواهی نامه های MCITP و بالاتر کار کنید.

چنانچه جداول بالا نشان می دهند،عنوان MCITP با طی آزمون های متعدد مربوط به حوزه ی تخصصی بدست می آید.گواهینامه MCITP در حال حاضر بالاترین سطح گواهینامه های مایکروسافت است که بطور گسترده قابل دستیابی هستند،اما گواهینامه بین المللی MCITP بالاترین سطح گواهینامه های ارائه شده توسط مایکروسافت نمی باشد.شما همچنین می توانید گواهینامه های  MCM و MCA را هم دریافت کنیداین دو گواهینامه می تواند به شما کمک کند حرفهIT خود را با مسئولیت پذیری و حقوق بیشتر انجام دهید.

متخصص ارشد دارای گواهینامه مایکروسافت(MCM)

MCM سطح بعدی گواهینامه ای است که مایکروسافت ارائه می کند.متفاوت از سطوح پایین تر گواهینامه،کسب عنوان Microsoft Certified Master به پاس کردن تعداد زیادی آزمون نیاز دارد.پس از گذراندن آزمون های پیش نیاز،داوطلبان باید یک فرایند  بازبینی سخت را طی کنند.داوطلبان باید برای پذیرش در برنامه MCM درخواست دهند و در کنار اسناد پشتیبانی رزومه ای برای خود فراهم آورند.بعضی داوطلبان باید کلاس هایی را مدنظر قرار دهند که متناسب با حوزه MCMآنها می باشد.همه ی داوطلبان باید آزمون های جامع در لابراتوار،مشابه با آزمون های مورد نیاز برای گواهینامه معتبر Cioco's CCIE را بگذرانند.در نهایت اگر طبق بررسی دقیق هیئت نظارت مایکروسافت مدرک خود را کسب کنید،مجاز به کسب عنوان MCM هستید.

طراح و متخصص ارشد دارای گواهینامه مایکروسافت(MCA)

MCA بالاترین گواهی صادر شده توسط مایکروسافت است.برنامه MCA حتی از برنامه MCM هم پیچیده تر است،برای کسب عنوان MCA داوطلبان باید ابتدا گواهی MCM را داشته باشند. داوطلبان  MCA باید یک مطالعه جامع و دفاع دقیق از طرح موردنظرآماده کنند و برای هیئت MCM مایکروسافت ارائه دهند.هیئت مطالعه و ارائه را به دقت بررسی می کند و سوالات جامعی از داوطلبان می پرسد.اعضای هیئت در برابر این سطح از گواهینامه پاسخ های بسیار تکنیکی ای از داوطلبان انتظار دارند.

پس از ارائه و اطمینان از پاسخ های صحیح داوطلبان،هیئت بازبینی بطور محرمانه بحث می کنند و عملکرد شما را رتبه بندی می نمایند.اگر شما فاقد صلاحیت در هر کدام از زمینه های گواهینامه فوق باشید،گواهینامه MCA  به شما تعلق نمی گیرد.

ملزومات دشوار برنامه های MCA و MCM باعث می شود تعداد کمی از متخصصان IT این گواهینامه را کسب نمایند.هر دو گواهینامه اعتبار سطح بالایی دارند ودرآمد سالیانه بسیار بالایی را به همراه خواهند داشت.

۱۰-گواهینامه های مایکروسافت چرخه عمر پیچیده ای دارند.

به منظور حذف سوالات کهنه و ارائه پرسش های جدید و مرتبط،آزمون های گواهینامه مایکروسافت دائما در حال ویرایش و بروز شدن هستند.سوالات مربوط به تکنولوژی های قدیمی تر بطور پیوسته کنار گذاشته می شوند.در هرحال،شایان ذکر است که گواهینامه های مایکروسافت در مقایسه با دیگر گواهینامه ها دارای عمر بسیار بالایی هستند.

عناوین گواهینامه هایی که می توانید با گذراندن آزمون های مایکروسافت کسب کنید منقضی نمی شوند.اگر یک عنوان مایکروسافت بدست آورید این عنوان سالها با شماست.در هرحال،چون تکنولوژی مایکروسافت تغییر می کند عناوین گواهینامه ها هم عوض می شوند.مثلا مهندس سیستم های دارای گواهینامه ی مایکروسافت یا،MCSE،در طی یک دهه یکی از عناوین رده بالای شرکت مایکروسافت بود.با ارائه سیستم عاملهای جدید مایکروسافت Windows Server) 2008 ،Windows Seven،و( Exchange Server 2007 و انتشار تکنولوژی جدید مایکروسافت ،عناوین گواهینامه های مهندسی مایکروسافت به MCTS و MCITP تغییر یافتند. مایکروسافت با استفاده از این امکان به آسانی فارغ التحصیلان  قدیمی و دانشجویانی که در تکنولوژی های جدید موفق به اخذ گواهینامه های بین المللی مایکروسافت شده اند را از هم تشخیص می دهد.

موضوع فوق یک چرخه عمردائمی  برای گواهینامه های بین المللی مایکروسافت ایجاد می کند.گواهینامه ها بین المللی مایکروسافت منقضی نمی شوند بلکه به عناوینی جدید تغییر می کنند.هرچند شما یک عنوان مهندسی مایکروسافت را برای یک عمر دریافت می کنید،اما عنوان فوق بدین معنا نیست که نباید در آینده گواهینامه های جدید را دنبال کنید.اگر برای مسیر شغلی شما تکنولوژی مایکروسافت ضروری است و هدفتان دستیابی به بالاترین سطح حقوق و مسئولیت در زمینه کاری تان می باشد،سعی کنید گواهینامه های بین المللی خود را بروز نگه دارید.

شرایط باز نشر در دیگر رسانه ها :

لازم به توضیح است که مطالب مندرج در وب سایت به ویژه بخش وبلاگ آکادمی شهر برگرفته از مقالات خارجی و تهیه آن متضمن صرف وقت قابل توجه و زحمت بسیار برای این مرکز آموزش بوده است بدیهی است بازنشر مطالب در سایر وب سایتهای مرتبط،با ذکر نام تهیه کننده "آکادمی شهر" معرف شئونات و شخصیت کاری موسسه مربوطه خواهد بود.

تصاویر

پربازدیدترین ها

جدیدترین ها